סמארט פור טו יד שנייה 2001 - 2015

3.7
    סיכום:

    הסמארט היא כלי חביב, חוויתי וגורם לכולם להסתכל. כלי תחבורה עירוני, הצהרה אופנתית, ללא מתחרות או שותפות לקטגוריה. לזכותה המראה הייחודי וחווית הנהיגה השונה; לחובתה המתלים הנוקשים, הגיר, איכות ההרכבה וגם חווית הנהיגה השונה.


    מראה


    ההיילייט של הסמארט הוא המראה, וזה פשוט בגלל שהיא נראית כמו... סמארט. למרות עדכונים ומתיחות פנים העיצוב האופייני מזוהה מיידית ע"י כל הסובבים ומושך עשרות תגובות, חיוכים, צפצופים ושאלות.
    בפנים המצב לא פחות מעניין. בגרסת ה-Passion שבחנתי רוב הקונסולה עטוף בריפוד האדום של המושבים, מה שממגנט את המבט לכל כיוון בתא. האדום יופיע בנגיעות גם באלמנטים כמו ידיות האיתות. המחוונים הנפרדים לסל"ד ולשעה חביבים ושילוב הצבעים (כסף ושחור) טוב.
    גג הזכוכית נהדר ומאפשר להנות ממראה השמיים היפים. הגג אינו נפתח, אך ממילא החלונות הגדולים בדלתות יחברו אתכם מספיק לסביבה. אלמנט חמוד נוסף הוא הפתיחה המפוצלת של תא המטען – חלון ודלת.
    בקיצור – הסמארט היא הצהרה אופנתית על ארבעה גלגלים.

    תא נוסעים ואבזור


    כאמור התא נראה טוב, אך כנראה רק נראה. הפלסטיקה נוקשה מאוד ואיכות ההרכבה לא מובחרת. ידית הילוכים שנשארת ביד למשל, אינו מקרה נדיר.
    גרסת ה-Passion כוללת זוג חלונות חשמליים, כיוון מראות חשמלי, בקרת אקלים, מערכת Eco (Start&Stop), וזהו. מערכת המולטימדיה שברכב המבחן (כוללת כניסות USB, AUX) בתוספת תשלום.
    תנוחת הנהיגה דורשת הסתגלות, לא קיים כיוון גובה, אלא רק מרחק וזווית משענת.


    נסיעה


    האתגר הכי גדול במבחן הזה הוא להתגבר על ההשוואה של הסמארט למכוניות אחרות, כי היא לא ממש מכונית, ומסתבר שזה לא בהכרח דבר שלילי.
    יציאה לדרך ומתגלה כלי זריז וקליל. מתגלים מהר גם עוד שני דברים – ההגה והגיר, והם כבר לא חיוביים. ההגה בסמארט לא מתוגבר וזה מוזר ביחס לסטנדרטים שהרגילו אותנו המכוניות. אמנם ברוב מצבי הנהיגה היעדר התגבור לא יפריע הודות לצמיגים הקדמיים הצנומים ולא נדרש כוח חריג, דווקא בחניות – היכן שהסמארט אמורה לשלוט, ההגה מקשה.
    הגיר הרובוטי ניחן בתכונות השגרתיות – חבטות וטלטולים. אם כי הגיר לא ירבה לחבוט, לטלטל הוא לא יפסיק, וזה פוגע בחלקות התאוצה והתגובה לדוושה. תקופת הסתגלות מעמעמת את הטענות אך לא לחלוטין. מפגש ראשון עם שיבוש פצפון בכביש חושף מתלים קשיחים מאוד ויכולת ריסון מוגבלת כך שהתא יקפצץ וירעיש במהמורות.
    לסמארט מערכת עצור-סע שמתפקדת בצורה טובה ומניעה בזריזות את המנוע. ראוי לציין שהמזגן מפסיק לפעול עם כיבוי המנוע, מה שיכול להפריע בנסיעה מרובת עצירות בקיץ תל אביבי.
    מנוע ה-1.0 ליטר מפיק 71 כ"ס (בדגם ה-Passion שנבחן) מספקים בהחלט להנעת ה-850 ק"ג.

    מחוץ לכרך


    על אף הייעוד העיקרי של הסמארט ככלי עירוני, יש לה תפריט מעניין – הנעה אחורית, מנוע אחורי ומימדים שלא רחוקים מקארט. אז לא התאפקתי ויצאתי מהטריטוריה הטבעית של הסמארט - מדינת תל אביב, לבדוק איך היא מתמודדת עם משימות מאומצות יותר.
    ההתרשמות היא טובה ומפתיעה. שיוט למשל, הוא תחום שלא מפריע לסמארט והיא תסתדר גם עם מהירויות צפוניות מ-100 קמ"ש, אם תתעלמו מרעשי הרוח.
    ההגה שהפריע בחניות פורח בנהיגה דינמית וטומן בחובו יכולות תקשורת גבוהות. צליל המנוע טוב, במיוחד תחת מאמץ, למרות שלקראת מנתק ההצתה תתווסף יבבה שקטה. הגיר מוסיף לאווירה ובהורדות הילוך מפלפל גז ביניים.
    עוד לפני שמתחילים להשתעשע בקרת היציבות הלא מתנתקת קוטעת את הכוח באגרסיביות אך בכל זאת ניתן לנהוג ולהנות מהתחושות הישירות שהכלי מעביר.


    בטיחות


    לסמארט 4 כריות אוויר (זוג כריות חזית וזוג כריות צד) ובקרת יציבות סטנדרטית. לא נבחנה ב-Euro NCAP.